پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118730
آسيب هاي سياسي کاري در اقتصادچيست؟/ وقتي حاشيه سازي‌ها به صادرات و اعتماد بين المللي‌ ضربه مهلک وارد مي‌کند
تاریخ انتشار : 1393/06/11 09:52:40
نمایش : 1216
با اظهار تاسف بايد گفت که دولت يازدهم صادرات را موتور محرک توسعه مي داند و معتقد است در سايه آن مي‌توان رشد و پويايي اقتصاد را به چنگ آورد، اما خود اين دولت با چنين تفکري اقداماتي را که دقيقا بر خلاف رشد صادرات کشور است، انجام مي دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يکي از مهمترين مسائل در اقتصاد يک کشور موضوع صادرات است که دولت يازدهم نيز در آغاز فعاليت خود يکي از شعارهاي اصلي خود را بحث توليد و افزايش صادرات به کشورهاي منطقه و تعامل هرچه بيشتر با تجار ديگر کشورها عنوان کرد.

صادرات کالا و توليدات به کشورهاي ديگر يکي از موضوعاتي است که در جهت پويايي اقتصاد و توانمند شدن آن موثر و داراي رابطه مستقيم است.

اما نکته حائز اهميت سياسي نبودن و سياسي کاري نکردن مردان اقتصادي در امورات مربوط به اقتصاد يک کشور است.

 بايد گفت که دولت يازدهم صادرات را موتور محرک توسعه مي داند و معتقد است در سايه آن مي‌توان رشد و پويايي اقتصاد را به چنگ آورد، اما متاسفانه خود اين دولت با چنين تفکري اقداماتي را که دقيقا بر خلاف رشد صادرات کشور است، انجام مي دهد.

برخي افراد در دولت با به چالش کشيدن ، مسائل اقتصادي و سياسي کردن آنان براي دست يابي به اهداف حزبي خود چه خواسته و چه ناخواسته، مرتکب ظلم بزرگي در حق صادرات کشور مي‌شوند. 

مسئله روغن پالم به کار رفته در لبنيات يکي از اين مصاديق است. وزير بهداشت با بيان چنين موضوعي با هدف حمايت از سلامت مردم، مطالبي را در سطح جامعه منتشر کرد که با سياسي کاري برخي گروه ها نتيجه مناسب از آن استخراج نشد و اين مسئله نيز سياسي شد.

برخ افراد اسامي برخي از نزديکان دولت فعلي و قبلي را مطرح کردند که به نوعي مقصر در اين اشتباه بودند، اما در آخر اسامي متخلفين به دست آمده به صورت محرمانه تحويل مراجع ذي ربط شد و فقط حواشي آن براي مردم باقي ماند. در اين بين متاسفانه ديد عموم جامعه نسبت به استفاده از لبنيات تغيير کرد و حتي بعضي از خانواده ها مصرف مواد لبني خود را هم کاهش دادند.

متاسفانه کشور عراق نيز که يکي از واردکنندگان عمده لبنيات ايران به شمار مي‌رود، پس از مطرح شدن جنجال هاي مربوط به روغن پالم اطمينانش به ايران نسبت به گذشته کمرنگ شد و کمتر محصول از ايران وارد کرد.

بدون شک اين اقدام عراق مشکلاتي را براي توليد کنندگان ايراني در پي خواهد داشت در حالي که مي‌شد با سياسي نکردن اين موضوع و به صورت عادي به بررسي ابعاد اين مسئله در عين جديت پرداخت تا اين گونه آسيب به صادرات کشور وارد نشود.

يکي ديگر از مسائل مورد توجه در حوزه اقتصادي موضوع پرحاشيه آلودگي بنزين هاي توليد داخل است. مسئله استاندار بودن يا نبودن بنزين و کيفيت توليد آن در داخل از جمله مسائلي بوده که هنوز هم حواشي خاص خود را در پي دارد.

تاکيد بي پايه و بدون استناد برخي مسئولان دولتي بر آلوده بودن بنزين توليد داخل علاوه بر ضررهاي داخلي اعتماد بين المللي را در صادرات محصولات کشور از بين مي‌برد در حالي که مسئولان دولت قبلي بر پاک بودن اين بنزين ها اعتقاد دارند و حاضر به ارائه مستندات خود شدند.

به هرحال بايد توجه داشت که اعتماد چيزي نيست که يک شبه به دست بيايد و به آساني نيز از بين برود لذا نبايد با مسائل اقتصادي به صورت سياسي برخورد کرد.

سياسي کاري در حوزه هاي مختلف اقتصادي در رشد و توسعه صادرات موثر خواهد بود چرا که ممکن است با طرح برخي مسائل سياسي نگاه و اعتماد عمومي داخلي و بين المللي نسبت به موضوعي از بين برود.

حاشيه سازي براي موضوعاتي همچون موارد فوق نه تنها سودي براي وضع اقتصادي کشور و اصلاح آن ندارد ، بلکه موجب مي‌شود که ميزان رشد صادرات تنزل يابد. 

صادرات براي رشد و خودکفايي يک کشور در امر اقتصاد جز ضروريات است. برخي محصولات کشور و توليد داخل آن بعضا از همتايان خارجي خود بهتر هستند و کيفيت بسيار بالاتري دارند ولي متاسفانه در اثر تخريب هاي سياسي و يا رانت بازي آن طور که بايد به کشورهاي منطقه صادر نمي شوند.

 ما مي‌بايست در راستاي پياده سازي اصول اقتصاد مقاومتي در فضاي تحريم فعلي  ضمن حمايت عملي از توليد داخل و اصلاح مشکلات احتمالي هرچه بهتر کمک کنيم تا صادرات رشد بيشتري پيدا کند تا در سايه آن بتوانيم رکورد را در اقتصاد از بين ببريم.

بي شک با افزايش صادرات، اشتغال زايي و اشتياق براي انجام کارهاي توليدي نيز رشد پيدا خواهد کرد که خود اين امر نيز يکي از مواردي است که مي تواند جامعه جوان را پويا  و مشکل بيکاري جوانان را نيز تا حدودي کم کند.

در مجموع صادرات موضوع مهمي است که ارتباط مستقيم با اشتغال، تورم، رکود، توليد و ... دارد و به همين منظور مردان اقتصادي دولت بايد به دور از اغراض سياسي با مسائل اقتصادي برخورد کنند و نگذارند عده اي معدود از اين مسائل براي تخريب جناح ها و افراد خاص و ... استفاده کنند چراکه بي ترديد تنها نتيجه اين اقدامات آسيب رساني به اقتصاد کشور آن هم در برهه زماني فعلي مي‌باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html